Waar ben je naar op zoek?

Zoeken naar de naald in de hooiberg

Auteur: Maartje Kreikamp – Customer Due Diligence analyst

Terug naar overzicht

18 mei 2020

Detecting Financial Crime (DFC) is de overkoepelende naam van alle afdelingen die zich inzetten tegen witwassen en andere financiële criminaliteit.  Ik werk voor het team Transaction Monitoring, dat valt onder DFC. Als er op een rekening – particulier of zakelijk – een verdachte transactie plaatsvindt, dan zoek ik uit wat er aan de hand is.

Een algoritme bekijkt alle transacties van ABN AMRO rekeningen en filtert er opvallende zaken uit. Dat kan een transactie met een risicoland zijn, een oorlogsgebied bijvoorbeeld, of een storting van een erg hoog contant bedrag. Op welke punten het systeem precies filtert weet ik niet. Met een reden: als wij niet weten waarom het algoritme een transactie eruit pikt, is het voor ons makkelijker onbevooroordeeld naar de situatie te kijken. 

Verdachte coupures

Het is aan mij te onderzoeken of een verdachte transactie te verklaren valt of niet. Door te zoeken in openbare bronnen en de structuur van een bedrijf te bekijken, maar ook door een storting uit te pluizen. Ik kijk onder andere naar het gestorte soort biljet – de coupure noemen wij dat. Briefjes van 500 euro komen in Nederland amper voor. In 90 procent van de gevallen duiken die biljetten op in het crimineel circuit. Een contante storting met veel coupures van 500 kan daarom opvallend zijn.

Kijk alleen naar de feiten

Als ik een transactie niet kan verklaren, vragen we uitleg aan de klant. Dat doe ik niet zelf, maar mijn collega’s van het klantcontactteam. Ook dat weer om objectief te blijven. Ik mag me niet laten afleiden door een heel betrouwbaar klinkend persoon. Ik kijk alleen naar de feiten. Kan een klant de transactie niet uitleggen, of besluit hij of zij niet mee te werken? Dan doen wij een interne melding die doorgezet kan worden naar de Financial Intelligence Unit (FIU). De FIU is onderdeel van de politie, maar is een zelfstandig orgaan van de staat. Zij doen ook onderzoek naar financieel-economische criminaliteit.

Alert zijn en impact maken

Ik zit veel achter de computer te speuren. Dat klinkt suf, maar het is best spannend. Lang niet iedere melding is het raak. Ik ben echt op zoek naar de speld in de hooiberg. Maar als je een probleem hebt gevonden kun je écht impact maken. Daarom moet je altijd alert zijn.

Auteur: Maartje Kreikamp – Customer Due Diligence analyst

Terug naar overzicht

Benieuwd hoe wij omgaan met hybride werken?

Wij hebben alles op een rij gezet