Legal & Compliance
Compliance en digitale diensten: van innovatie tot duurzaamheid
“Als ik mensen over mijn werk vertel, merk ik vaak dat de term ‘compliance’ vragen oproept. Ik beschrijf het altijd als het grijze gebied tussen wat wel en niet mag, en hoe je dit vervolgens het beste invult. Waar wetgeving zelf heel zwart-wit is, gaat compliance juist over de mazen in de wet: het goede willen doen, ook als niemand het je oplegt. Dat heeft niet alleen met de eigen bedrijfsvoering te maken, maar ook met verantwoordelijkheden richting klanten. Bied je producten en diensten aan omdat klanten het kunnen betalen, of omdat ze die echt nodig hebben? Als compliance officer hou je jezelf en de bank constant een spiegel voor om integer te blijven.”
Van student naar starter
“Ik heb rechten gestudeerd, maar kwam er na een tijdje achter dat de advocatuur voorlopig niets voor mij is. Tijdens mijn master werkte ik als hypothecair medewerker bij ABN AMRO. Hiervoor had ik al wat ervaring opgedaan bij andere grote Nederlandse banken, en ik merkte direct dat de sfeer en toegankelijkheid bij deze bank heel goed bij mij paste. Na wat gesprekken met collega’s besloot ik dat ik er na mijn studie wilde blijven. Uiteindelijk startte ik als digital risk expert, met aandacht voor Compliance en Legal. Ik werkte toen al samen met een compliance officer, de functie die ik nu zelf heb.”
Focus op het digitale
“In mijn huidige werk ligt de nadruk nog steeds op de digitale diensten van ABN AMRO, zoals online en mobiel bankieren en terugbetaalapp Tikkie. Binnen compliance ben ik dus veel bezig met data en onze zorgplicht richting klanten. Kunnen ze erop rekenen dat we netjes en transparant met hun gegevens omgaan? Mijn collega’s en ik zorgen dat ABN AMRO hier scherp op blijft. We hebben een verantwoordelijkheid richting onze klanten en de maatschappij. Klanten vertrouwen ons met hun betaalgegevens en financiële middelen, dus wij moeten onze verplichtingen nakomen.”
De dynamiek van compliance
“Mijn rol is vooral adviserend, maar ook proactief. Collega’s komen regelmatig naar me toe met vragen en ondertussen houd ik het grotere plaatje in de gaten. En aangezien het compliance-vak en mijn aandachtsgebied volop in ontwikkeling zijn, moet ik alle trends en innovaties goed volgen. Daarnaast heb ik met veel verschillende partijen te maken, die allemaal iets anders doen en hun eigen visie hebben. Die samenwerkingen en dynamiek maken mijn werk afwisselend, uitdagend en vooral heel leuk!”
Duurzaamheid in de praktijk
“ABN AMRO heeft een grote impact op de maatschappij, alleen al doordat we zo veel klanten en medewerkers hebben. Om deze invloed positief te benutten, doen we veel met duurzaamheid. Zelf ben ik lid van de sustainability circle, waarin ik met collega’s nadenk over de impact van dit soort wet- en regelgeving op onze eigen bedrijfsvoering. Aangezien er binnen compliance talloze wetten op dit gebied zijn, ben ik hier in mijn dagelijkse werk ook mee bezig. Digitalisering en duurzaamheid gaan bij de bank regelmatig hand in hand. Door digitale ontwikkelingen bedienen we klanten steeds vaker op afstand, waardoor we bijvoorbeeld minder kantoorpanden nodig hebben. Dat is toekomstgericht én duurzaam – precies waar we als Compliance-afdeling bij ABN AMRO naar streven!”
#Beginbijons