Niels Maaswinkel

Learning & Development consultant

“ABN AMRO is een internationale organisatie, maatschappelijk van grote waarde. Er komen hierdoor meer dan genoeg mooie kansen op je pad. Je moet ze alleen wel zelf pakken.”

Leren hoeft helemaal niet saai te zijn

“Na mijn marketingmaster heb ik bij verschillende bedrijven uiteenlopende rollen gehad, van sales tot consultancy. Op een gegeven moment dacht ik: de financiële sector moet ik ook eens proberen. Niet omdat ik daar zo goed bij zou passen, hoor. Ik zag mezelf als een te ‘zacht’ persoon om te gedijen in een harde, corporate wereld. Maar dat viel gelukkig hartstikke mee. Niks ellebogenwerk. Sterker nog, als je om hulp vraagt en jezelf durft te zijn, word je daar alleen maar om gewaardeerd.”

Compliant én leerzaam

“Ik bedenk manieren om wetgeving en beleid toegankelijk en helder over te brengen op al m’n collega’s wereldwijd. Een juridisch deskundige stelt beleid op dat puur is gericht op compliancy: de wet opvolgen. Mijn collega’s en ik onderzoeken vervolgens hoe we die abstracte en complexe informatie kunnen vertalen naar bruikbare gedragsrichtlijnen en leuke, leerzame trainingen. Bovendien hebben we deze aanpak gestandaardiseerd, zodat ABN AMRO over de hele wereld steeds sneller en makkelijker kan inspelen op veranderende wetgeving.”

Ruim baan voor jonge talenten

“Onze talentprogramma’s zijn een ander deel van mijn werk. Elk jaar nemen we 50 à 60 jonge talenten aan voor trainingstrajecten van anderhalf jaar. Ze krijgen de kans om zich te ontwikkelen in een functie en volgen een opleidingsprogramma. Zo leren ze functiespecifieke vaardigheden, maar trainen we ze ook in soft skills als presenteren en omgaan met weerstand. Ik coördineer deze trainingen, ondersteun recruitment bij de werving van deze jonge talenten en onderhoud nauw contact met de poolmanager.”

“We doen erg ons best om open en inclusief te werven voor onze talentenprogramma’s. Ze verdienen namelijk een kans, ook als ze niet de relevantste opleiding hebben gevolgd of de juiste mensen kennen. Daarom hebben we een interviewformat ontwikkeld: een klik of gladde praatjes spelen geen rol meer, iedereen wordt beoordeeld op inhoud.”

De waarde van een open blik

“Ik probeer de jonge talenten – maar ook collega’s – mee te geven dat ze open moeten staan voor anderen, carrièrekansen en nieuwe indrukken. Onmisbaar voor een goede start van je loopbaan, als je het mij vraagt. Maar ook voor de rest van je werkzame leven is het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen. Jezelf uit te blijven dagen en te groeien.”

Mijn gevoel zegt nee, toch doe ik het 

“Dat is ook wat ik doe: ik zorg dat ik in situaties terechtkom waar ik niet uit kan ontsnappen, waardoor ik wel móét. Zo heb ik een evenement georganiseerd en presentatie gegeven voor 200 leidinggevenden. Doodeng, maar ik hield mezelf voor dat het leerzaam zou zijn. Achteraf ben ik dolblij dat ik het heb volgehouden. Ik hoef het niet snel nog eens te doen, maar die ene keer was erg leerzaam!” 

“Door de grootte van de organisatie, komen dit soort kansen vanzelf op je pad bij ABN AMRO; je moet ze alleen durven pakken. Er zijn in Nederland maar weinig bedrijven waar je de kans krijgt om zulke grote impact kunt maken, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid of kansengelijkheid. Dat maakt ABN AMRO natuurlijk niet uniek, maar zeker wel speciaal.”

Maak een verschil #beginbijons

Benieuwd hoe wij omgaan met hybride werken?

Wij hebben alles op een rij gezet