Maar je ziet er helemaal niet doof uit?

Auteur: Sara Kwekkeboom - Customer Care & Operations (CC&OPS)

Terug naar overzicht

19 december 2023

''Zou je jouw beeldscherm iets kunnen kantelen? Ik zie je mond niet helemaal,'' zegt de 33-jarige Sara Kwekkeboom via Teams. Sara is doof en moet daarom iemands mond kunnen zien als ze in gesprek is. Ze werkt sinds augustus vorig jaar bij Customer Care & Operations (CC&OPS) in het team Debt Services & Solutions, waar schuldhulpverleningsverzoeken binnenkomen.

Vergaderen via Teams is voor haar een uitkomst: ''Dan kijkt iedereen in de camera, waardoor ik goed kan spraakafzien. Dat is het aflezen van iemands mond, in combi met lichaamstaal en andere non-verbale informatie. En ik zet de automatische ondertiteling aan. Jammer genoeg werkt 'ie niet optimaal. Laatst hadden we het bijvoorbeeld over het jaarplan en dan maakt de ondertiteling daar 'Japan' van. En als het systeem denkt dat er gescholden wordt, komen er sterretjes te staan, waardoor ik niet meekrijg wat gezegd wordt.’’

Wie daarover kan meepraten is de 52-jarige Chantal Schurink. Ze werkt sinds mei 2022 bij de bank en sinds begin dit jaar bij CC&OPS, in het team bij Moneyou dat verzoeken van Nederlandse en Duitse klanten afhandelt. Chantal is ook doof, maar minder te spreken over vergaderen via Teams en is daarom voor dit interview naar kantoor gekomen: ''Zodra de verbinding hapert, wordt de kwaliteit heel slecht. En als mensen door elkaar gaan praten, werkt de ondertiteling niet meer en raak ik de draad kwijt.''

Doofheid is een spectrum

Hoewel de handicap van Sara en Chantal dezelfde is, zijn hun ervaringen dat niet. En daar zit voor Sara nou precies de crux: ''Wat weinig mensen beseffen, is dat doofheid een spectrum is. Sommige dove mensen maken gebruik van gebarentaal, de ander van spraakafzien, en de derde allebei. Het is voor iedereen verschillend.''
Een ander hardnekkig vooroordeel is dat dove mensen dom zijn, merkt Sara op. Daardoor werken veel dove mensen nog altijd onder hun niveau en ook nog eens voor minder geld. ABN AMRO doet het wel echt goed: hier worden mensen via de B-Able Desk aangenomen op hun eigen niveau, omdat er wordt uitgegaan van gelijke kansen. En ze krijgen dus ook een regulier salaris.''

B-able

B-Able is een programma binnen de bank voor collega's met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er werken hier op dit moment 125 collega's via B-Able en de groep is divers: het gaat om mensen met een fysieke, psychische en/of neurologische handicap. Soms zichtbaar, soms niet.
''Doel van B-Able is niet alleen mensen met een handicap aannemen, maar ook behouden,'' legt Sara uit. ''Daarom hebben we met het B-Able medewerkersnetwerk een Tips & Tricks pagina ingericht, waar B-Ablers terecht kunnen voor hulp bij praktische zaken, maar ook om van elkaar te leren. Ik ben bijvoorbeeld net als iemand met autisme gebaat bij duidelijke communicatie. Het is goed die ervaringen met elkaar uit te wisselen.’’

Juiste ondersteuning

Chantal vindt het vooral belangrijk dat de bank investeert in goede ondersteuning, met name als het gaat om software. En dat begint al bij de onboarding, voegt Sara toe. ''Hoe lekker zou het zijn als alle software die je nodig hebt om goed te kunnen werken met jouw handicap al geïnstalleerd is op de laptop, of de arbostoel al klaarstaat? Dat duurt nu soms weken, of zelfs maanden.’’

Begrip is er op de werkvloer

Hoewel het soms lang duurt, is de wil om inclusief te zijn er volgens Sara zeker. Zij denkt dat de covidperiode daaraan heeft bijgedragen: ‘’Doordat we een mondkapje moesten dragen, kregen mensen door hoe weinig ze zelf eigenlijk horen.''

Chantal beaamt dat: ''Veel mensen die niet doof zijn, realiseerden zich dat niet alleen de ogen, maar de hele mimiek iets zegt over iemands gevoel. Uiteindelijk gaat het erom dat we allemaal rekening met elkaar houden. Kijk elkaar aan, wees bewust en dan komen we al een heel eind!"
 

Auteur: Sara Kwekkeboom - Customer Care & Operations (CC&OPS)

Terug naar overzicht

Benieuwd hoe wij omgaan met hybride werken?

Wij hebben alles op een rij gezet