Chris Welfing

Digital Product Designer

“Er is hier niemand die de hele dag over m’n schouder meekijkt: ik heb veel vrijheid en pak regie.”

Digital & Innovation

Bijdehante zet als ultieme carrière-kickstart

‘Toen ik in de zomer van 2020 afstudeerde, ging ik direct op zoek naar een ‘echte’ baan. Dit bleek alleen wat pittiger dan voorzien: door de pandemie waren er weinig vacatures. Veel bedrijven namen niemand aan, omdat het zulke onzekere tijden waren. Na twee maanden mailen zonder resultaat, heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Ik solliciteerde voor een functie waar je eigenlijk drie jaar ervaring voor nodig had: UX Designer bij ABN AMRO. Een beetje bijdehand misschien, maar het bleek een slimme zet – ik werd uitgenodigd én aangenomen!’

Bank als eerste werkgever

‘Inmiddels ben ik 25 en werk ik al meer dan drie jaar bij ABN AMRO. Ik begon als junior Designer voor de ABN AMRO App en groeide snel door naar mijn huidige rol als medior Digital Product Designer, nog steeds voor de App. Voordat ik solliciteerde, twijfelde ik een beetje of ik wel bij een bank wilde werken. Een financiële instelling roept toch al snel een stijf, saai en ouderwets beeld op. Ik vroeg me af of ik m’n ei dan wel kwijt zou kunnen in een creatieve functie. Nou, absoluut: er is een team van 70 mensen die alleen maar met UX-design bezig zijn. ABN AMRO neemt dit specialisme ontzettend serieus – alle manieren om digitaal te bankieren moeten vlekkeloos verlopen. Hierdoor is er veel ruimte voor een frisse blik en nieuwe inzichten.’

Softskills ontwikkelen

‘Het is heel uitdagend om in zo’n grote organisatie te werken. Je hebt contact met enorm veel verschillende mensen en afdelingen binnen de bank, en je moet ook nog eens rekening houden met de klant. Iedereen heeft wensen en meningen, die je allemaal meeneemt in het ontwerpproces. Hierdoor heb ik m’n softskills sterk ontwikkeld, veel meer dan wanneer ik bij een start-up met vijf mensen aan de slag was gegaan. Deze baan is dan ook een prachtige kickstart voor m’n carrière.’

Van volgen naar leiden

‘Aan het begin ben ik echt in het diepe gegooid. Ik kwam natuurlijk net van school, dus liet me een beetje meenemen door directe collega’s en andere afdelingen. Inmiddels ben ik veel assertiever en zelfverzekerder: ik pak zelf veel meer de regie, waardoor het niet meer alleen “u vraagt, wij draaien” is. Gesprekken met tientallen stakeholders gaan me nu stukken beter af dan een paar jaar geleden, doordat ik steviger in m’n schoenen sta. Ik heb geleerd dat het misschien heel comfortabel is om in je eigen bubbel van je team te blijven, maar dat je pas écht vooruitkomt als je verder kijkt en de organisatie meeneemt.’

‘Het wordt in m’n team ook gestimuleerd om met voorstellen te komen. Dat is top, want ik barst van de ideeën en krijg van alle kanten de kans om die uit te werken. Ik merk dat de bedrijfsstructuur daar ook bij helpt. Ook al is het een giga-organisatie met een duidelijke structuur, we zijn in de praktijk behoorlijk plat. M’n manager geeft me alle vrijheid en vertrouwen, waardoor ik een sterk verantwoordelijkheidsgevoel heb. Dat is precies wat ik nodig heb – ik wil niet dat iemand de hele dag over m’n schouder meekijkt.’

Ontwerp in de praktijk

‘Wat ik een van de leukste aspecten van m’n baan vind, is dat ik m’n eigen werk tot leven zie komen. Doordat ik voor ABN AMRO zelf werk, ben ik constant betrokken bij wat we hebben ontworpen en hoe het functioneert. Heel anders dus dan wanneer je voor allerlei verschillende partijen werkt en geen idee hebt wat er gebeurt als jouw deel van de klus erop zit. Zodra een nieuwe functie in de app live gaat, komt de feedback van gebruikers binnen. Dan weet je pas echt hoe je ontwerp in de praktijk werkt, en blijf je net zolang schaven totdat het moeiteloos werkt  Dat eigenaarschap vind ik heel belangrijk.’

Maatschappelijke impact maken

‘Omdat zo’n drie miljoen klanten onze app gebruiken, heeft wat m’n team en ik doen daadwerkelijk maatschappelijke impact. Onze gebruikers zijn niet één specifieke doelgroep met een eenduidige mening, maar een heel divers gezelschap met verschillende voorkeuren. Dit brengt bewustzijn en verantwoordelijkheid met zich mee, want je wilt wél iets maken wat het beste is voor de grootste groep. Waar je een bepaalde knop plaatst, kan bijvoorbeeld heel veel uitmaken. De ene gebruiker gaat zelf op zoek naar informatie, terwijl de andere het liefst aan de hand wordt meegenomen. Daarin moet je de balans vinden, en dat maakt deze functie enorm uitdagend: elke dag weer!’

 

Ben je benieuwd naar waar Chris werkt? Bezoek onze Design pagina.

Meer verhalen

De loopbaan van Damai Taribuka

“Veel mensen zijn nog afhankelijk van fysieke bankkantoren. Ook voor hen willen we het mogelijk en makkelijk maken om hun bankzaken online te regelen.”

Lees het verhaal

Damai Taribuka
Product owner Mobiel en Internet Bankieren

De loopbaan van Aaron Kieboom

“Er zijn altijd nieuwe systemen en technieken die wij kunnen inzetten bij ons werk. We zijn telkens aan het innoveren, daardoor blijf ik mezelf uitdagen.”

Lees het verhaal

Aaron Kieboom
Software-ontwikkelaar

De loopbaan van Inge van der Lee

"In ons UX Lab nodigen we klanten uit om vernieuwde applicaties te testen. Zo kunnen we hun gedrag analyseren."

Lees het verhaal

Inge van der Lee
UX Lead

De loopbaan van Jessie Both

“Bij ABN AMRO kan veel – zolang je duidelijk zegt wat je wilt, en motiveert waarom.” 

Lees het verhaal

Jessie Both
UX Designer

De loopbaan van Louis Brouwers

“Je kunt wel koste wat kost aan de slag willen met complexe innovaties als generative AI, maar dat komt de toegankelijkheid niet per se ten goede.”

Lees het verhaal

Louis Brouwers
Senior UX Designer

Benieuwd hoe wij omgaan met hybride werken?

Wij hebben alles op een rij gezet