Mensen zien eerst mijn beperking, maar ik denk in mogelijkheden

25 oktober 2022

Doordeweeks werkt Jessica van Schaik als Service Desk Medewerker bij ABN AMRO. In de weekenden danst ze de sterren van de hemel, samen met haar danspartner Marianne. Haar rolstoel en hulphond Noemie zijn voor haar onmisbaar. Maakt dit haar anders dan andere collega’s binnen de bank? ‘Mensen zien eerst mijn beperking, maar ik denk in mogelijkheden. Laat me iets nieuws uitproberen en ik vind wel een manier.’

Met een rolstoel door het leven  

‘Ik ben geboren met een spierziekte en ga met een rolstoel door het leven. Een baan zoeken verloopt voor mij anders dan voor mensen zonder een beperking. Ik moet mezelf elke keer opnieuw bewijzen, maar ik krijg daarvoor niet altijd de kans. 10 jaar geleden kreeg ik de mogelijkheid om aan de slag te gaan bij ABN AMRO. De bank zocht een collega die mensen met een visuele beperking hielp bij het maken van telefonische overboekingen. De volledige IBAN-nummers – toen net nieuw – kon je niet meer intoetsen op je telefoon. Dit klonk als een kans. Ik weet namelijk als geen ander hoe vervelend het is als iets niet (meer) lukt.’ 

Van een klein team naar honderden collega’s 

‘Mijn eerste werkdag bij de bank vond ik heel spannend. Hiervoor werkte ik bij een klein bedrijf. Bij ABN AMRO had ik ineens honderden collega’s. En het eerste wat mensen zien is mijn beperking. Ik moet harder werken om mensen te overtuigen. Elke werkdag reed ik na de files naar Rotterdam en zocht ik een parkeerplek voor mijn bus. Maar ik was er wél. Inmiddels weten mijn collega’s dat ik hetzelfde werk kan. Zij geven mij de kracht om steviger in mijn schoenen te staan en in mezelf te geloven. Ik durfde in het begin geen beslissingen te nemen op het werk. Maar dan zeiden collega’s: “Laat je niet kisten Jessica, dat is nergens voor nodig.”’ 

Uitdagend werk  

‘Binnen een paar jaar groeide ik door naar een andere functie. Nu werk ik als Service Desk Medewerker en help ik klanten en collega’s met betaalproblemen. Zo sta ik klanten telefonisch te woord en zoek ik uit waarom iets niet werkt. Daar komt veel bij kijken. Zeker als het gaat om buitenlandse betalingen. Samen met het team pak ik de vragen op en kijk ik mee in verschillende systemen. Voorlopig ben ik op deze afdeling nog niet uitgeleerd en wil ik vooral meters maken. Klanten helpen vind ik heel leuk en oplossingen vinden is uitdagend.’ 

Een rolstoelvriendelijke werkplek 

‘Ik ben blij met mijn keuze om bij ABN AMRO te werken. Mijn werkplek is aangepast aan mijn behoeften en ik werk op aangepaste tijden. Maar het kantoor is niet honderd procent rolstoelvriendelijk. Tijdens de verbouwing van het kantoor mocht ik meedenken over de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Zo gaf ik aan welke deuren elektrisch moeten zijn. Dit is nog niet overal in orde, maar er zit vooruitgang in. We gaan langzaamaan richting een toegankelijke werkplek voor iedereen.’ 

Verrijking van het team 

‘Maar het gaat niet alleen om de werkplek. Het gaat ook om het aantrekken van mensen met een beperking. Daarom ga ik regelmatig in gesprek met HR-managers binnen de bank. Heeft het team een nieuwe kracht nodig? Dan daag ik ze uit om te kijken naar mensen met een beperking. Het kan een verrijking zijn van het team. Zo helpt het collega’s ook relativeren. Vertraging met de trein is ineens een kleinigheid als je het vergelijkt met iemand die dagelijks met aangepast vervoer naar kantoor komt. Met deze boodschap hoop ik de ogen van collega’s te openen. Daar speelt het interne programma B-Able ook een rol in. Daar volgde ik een training over het benutten van talent op de werkvloer. Het is belangrijk dat hier aandacht voor blijft.’ 

ABN AMRO is er ook voor mensen met een beperking 

‘Als ik om me heen kijk naar andere bedrijven, merk ik dat ABN AMRO voorop loopt als het gaat om diversiteit en inclusiviteit. Het onderwerp is bespreekbaar en collega’s staan ervoor open. Alleen denk ik dat voor mensen met een beperking de lat nog altijd te hoog ligt om te solliciteren. En dat vind ik zonde. De bank is er niet alleen voor mensen zonder beperking, ABN AMRO is er ook voor mensen mét een beperking. Zichtbaar en onzichtbaar. Voor deze maatschappelijke impact moeten we blijven strijden. Mensen met een beperking willen werken en kunnen in veel gevallen net zo goed meedraaien als ieder ander.’

Heb jij een beperking en wil je net als Jessica een leuke, passende baan bij ABN AMRO? Lees dan meer over jouw mogelijkheden binnen ons B-Able programma.

Benieuwd hoe wij omgaan met hybride werken?

Wij hebben alles op een rij gezet