De waardering die ik van klanten krijg, is veel waard

1 maart 2022

‘Als client adviser ben ik het eerste aanspreekpunt van onze particuliere klanten, en help ik ze met hun alledaagse vragen. Vaak hebben ze een afspraak hier op ons kantoor in Zwolle of we hebben contact via beeldbellen.’ 

Elke situatie is anders

‘Ik informeer en geef commercieel advies over de producten en diensten van de bank. De mensen die ik spreek, willen bijvoorbeeld een verzekering afsluiten, een gezamenlijke rekening openen of een nieuwe bankpas aanvragen. Maar ik behandel ook complexere zaken als machtigingen.’

‘In de gesprekken neem ik met klanten hun bankzaken door en zorg ik dat ze niet voor verrassende risico’s komen te staan. We proberen de situatie altijd breed te trekken – wil een klant een rekening afsluiten voor z’n hypotheek, dan wijzen we gelijk op een passende verzekering. Elke kwestie is anders, dat maakt deze functie ook zo inhoudelijk en uitdagend.’

Hulp bij internetbankieren

‘Naast dat ik gesprekken voer met klanten, werk ik soms ook als floormanager. Ik ontvang bezoekers die een afspraak hebben, en help ik mensen die binnenwandelen met een korte vraag. Soms ben ik digital host: dan sta ik bij de internettafel waar klanten gratis gebruik kunnen maken van onze computers. Vaak hebben ze hulp nodig bij digitale bankzaken of internetbankieren.’

Eerst mode, nu de bank

‘Vier maanden geleden begon ik bij ABN AMRO. Hiervoor deed ik een modeopleiding, dus ik kom echt uit een andere hoek. Per toeval belandde ik bij de bank. Voordat ik startte, moest ik m’n Wft Basis halen: een certificaat waarmee je klanten commercieel mag adviseren.’ 

‘Ik startte met een interne opleiding van zestien weken, die heb ik net afgerond. Ik zat in een klasje met collega’s die ook net gestart waren als client adviser. We behandelden elke week een ander thema – we leerden over de producten en verzekeringen van ABN AMRO, de verschillende afdelingen binnen de bank, maar ook over klantcontact. Tijdens de opleiding word je klaargestoomd om als adviseur aan het werk te gaan, door te oefenen met echte gesprekken.’ 

Goede basis

‘Doordat ik in direct contact sta met klanten, weet ik heel goed wat ze willen. Deze functie is ook een handig opstapje: de kennis die ik opdoe, kan ik gebruiken in eventuele volgende functies binnen de bank. Het komt regelmatig voor dat collega’s doorgroeien als ze dit een aantal jaar hebben gedaan. Dan gaan ze bijvoorbeeld aan de slag als financieel zorgcoach of adviseur wonen. Het is een grote organisatie, dus je kunt alle kanten op. Maar ook binnen onze afdeling Customer Clients zijn er genoeg mogelijkheden om te groeien.’      

Waardevol werk

‘Ooit wil ik doorstromen naar een andere functie, maar nu zit ik hier helemaal op m’n plek. Ik wil eerst beter worden in m’n werk. Er zijn een paar heel ervaren adviseurs die me veel kunnen leren. We zijn een klein en hecht team, waarin we goed met elkaar samenwerken. Als een klant een vraag heeft waar ik het antwoord niet op weet, kan ik m’n collega’s altijd om hulp vragen. Zo geven we samen het beste advies.’

‘Het voelt goed om iemand te kunnen helpen met een probleem. Het is een commerciële maar vooral sociale functie. Je moet naar mensen luisteren, met ze meedenken en passend advies geven. Ik vind die persoonlijke aandacht belangrijk en neem dus echt de tijd voor klanten. De waardering die ik daarvoor terugkrijg, is veel waard.’ 

Kom jij net als Teska onze particuliere klanten adviseren? Solliciteren kan bij een van de uitzendbureaus waar wij mee samenwerken.

Benieuwd hoe wij omgaan met hybride werken?

Wij hebben alles op een rij gezet