Juist bij een grootbank als ABN AMRO kan ik het verschil maken

5 januari 2023

Met meer dan 5 jaar ondernemerservaring op zak, weet Anouk Moll alles over productontwikkeling. Als Innovation Manager bij ABN AMRO werkt ze mee aan de ID & pay app. Een product met internationale potentie, dat nu nog in de kinderschoenen staat. Maar kan een grootbank wel innoveren? Anouk vertelt over haar ervaringen.

Van start-up naar corporate  

‘Ondernemen is mijn passie. 5 jaar lang had ik mijn eigen bedrijf. Ik ontwikkelde met mijn team een softwareplatform. Dit gaf veel energie, maar het runnen van een start-up is niet makkelijk. Daarom besloot ik op zoek te gaan naar een baan bij een groter bedrijf. Ik wilde de vrijheid om te innoveren én de middelen. Zo kwam ik bij ABN AMRO terecht. Andersom koos de bank voor mij vanwege mijn ervaring met productontwikkeling. Een grote stap, maar voor mij een logische keuze. Juist bij een grootbank als ABN AMRO kan ik het verschil maken.’  

Vliegende kiep   

‘Als Innovation Manager draag ik bij aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Dat innovatie snel kan gaan zie je niet alleen aan de producten en diensten, maar ook aan de groei van de afdeling. In 2 jaar tijd is het aantal collega’s verdubbeld. Binnen het team ben ik een vliegende kiep. Elke week ben ik met iets anders bezig, zo blijft mijn werk uitdagend. Van de UX tot aan de marketing en communicatie en het testen. De specialisten halen we erbij zodra het product werkt en we dit met data kunnen onderbouwen.’

Internationale potentie  

‘Met het team werk ik samen aan de ID & pay app. In september hebben we de pilot gelanceerd. Het product heeft internationale potentie, maar de productontwikkeling kost veel tijd. Denk aan het overtuigen van onze interne investeerders, het verzamelen van data en het op orde krijgen van de wet- en regelgeving. Daartegenover staat dat we gebruikmaken van het grote netwerk van ABN AMRO. Zo zit je snel aan tafel bij de CEO van een potentiële klant, dat is bij een kleiner bedrijf ondenkbaar.’ 

Proef met Swapfiets  

‘De ID & pay app is interessant voor consumenten en bedrijven. Consumenten gebruiken de app om hun identiteit en bankrekening te verifiëren. Dit geeft gebruikers de mogelijkheid om zich binnen enkele seconden aan te melden en te betalen voor bijvoorbeeld een deelfiets. Met ID & pay kun je gelijk van start als het bedrijf bij ons is aangesloten. Dat is veel efficiënter. Onze eerste klant is Swapfiets. We testen de app nu met 500 gebruikers. Tijdens deze proef verzamelen we data om vervolgens het product te verbeteren.’  

Samenwerken binnen de bank 

‘Voor innovatie is snelheid belangrijk, maar binnen de bank is dat niet altijd makkelijk. Mensen zijn gewoontedieren, veranderingen vinden we lastig. Het betrekken van collega’s gaat soms langzaam. Maar als de juiste partijen aangehaakt zijn, geeft het samenwerken met alle hoeken van de organisatie veel voldoening én plezier.’  

Kansen naast werk

‘Naast mijn werk vind ik het belangrijk om bij te dragen op maatschappelijk vlak. Vanuit ABN AMRO mogen we jaarlijks een aantal werkdagen inzetten voor vrijwilligerswerk. Tijdens de pandemie heb ik deze dagen gebruikt voor het oprichten van mijn platform EMPOWR. Een platform bomvol carrièreadvies voor vrouwen. Als vrouw geloof ik dat we elkaar moeten helpen als het gaat om een gelijkwaardige samenleving. Het platform heeft 400 jonge vrouwen advies gegeven. Dat ik deze kans kreeg naast mijn werk vind ik heel bijzonder, dat maakt ABN AMRO als werkgever echt uniek.’

Benieuwd hoe wij omgaan met hybride werken?

Wij hebben alles op een rij gezet