Joshua Liem

Senior Audit Manager

“Niet alles verloopt vlekkeloos binnen de bank, en de belangen zijn groot. Daar kun je je door laten overdonderen. Maar juist daardoor kun je échte impact maken op de bank en maatschappij.”

Constant op zoek naar kabelkinken en verbeterkansen

“Als iemand een hypotheek aanvraagt, doorlopen onze hypotheek-collega’s een aantal stappen om te kijken of ze die kunnen goedkeuren. Zo vragen ze bepaalde documenten op, checken ze interne afspraken, bijvoorbeeld over limieten, en stellen ze vragen. Zo’n proces kan vaak beter: omdat het niet meer voldoet aan regelgeving, niet aansluit bij klantwensen of inefficiënt is. Om te signaleren waar het misgaat en wat er beter kan, wordt ons audit-team ingeschakeld.”

Aan de slag voor klant-collega’s

“Mijn team en ik richten ons op de particulierentak van de bank: Retail Banking. Daarbinnen focus ik me specifiek op de onderdelen ABN AMRO Hypotheken Groep en International Card Services, onze creditcarddiensten. Op verzoek van het management auditen we een proces, dat duurt gemiddeld zo’n anderhalve maand. Daar maken we vervolgens een auditrapport over. Hier staat precies in wat ons opvalt, wat efficiënter kan of wettelijk anders moet – goed onderbouwd natuurlijk. Bovendien komen we in overleg met management tot concrete acties en monitoren we de vervolgstappen die worden genomen.”

Andere tak van sport

“Voordat ik bij ABN AMRO terechtkwam, heb ik tien jaar bij PwC gewerkt. Daar was ik ook auditor, maar extern. Eigenlijk ben je dan alleen bezig met audits van de financiële verslaglegging. Als interne auditor is m’n werk breder, want ik kan me met van alles bemoeien: van de operatie tot kredieten en IT-systemen. Tegelijkertijd ervaar ik meer diepgang, omdat ik me echt kan vastbijten in onderwerpen. Bovendien draag ik nu zichtbaarder bij aan verbeteringen waar klanten en de maatschappij iets van merken.”

“Zo stelden we aan het begin van de coronacrisis een tijdelijke betaalstop in voor hypotheekklanten met financiële problemen. Zij hoefden dus even niet af te lossen. Daar moest een heel nieuw proces voor worden ingericht – een waar nog geen blauwdruk of best practice voor was. Natuurlijk heb je als auditor altijd te maken met kaders, zoals regelgeving en de eisen van toezichthouders. Maar daarbinnen konden we heel vernieuwend te werk gaan. In de rol van auditor, maar ook als adviseur. Waarbij we constateren waar dingen beter kunnen en mogelijke oplossingen aandragen. Als externe auditor kan dat veel minder, omdat je veel meer vastzit in een vooraf uitgekauwd stramien.”

“In 2015 begon ik bij ABN AMRO Corporate & Institutional Banking, het onderdeel voor grootzakelijke klanten. Dat vond ik heel leuk. Maar vlak voor de coronapandemie kreeg ik de kans om promotie te maken en naar Retail Banking over te stappen. Die greep ik met beide handen aan. Ik denk dat je na vijf tot zeven jaar in een functie behoefte hebt aan iets nieuws, anders wordt werk te routineus. Terwijl je als auditor juist scherp moet blijven. Gelukkig krijg je binnen de bank genoeg mogelijkheden om stappen te maken.”

“Althans, er komen voldoende kansen op je pad. Die moet je wel zelf pakken. Of het nu om andere functies, opleidingen of uitdagende projecten gaat: je moet altijd onderbouwen waarom iets goed is voor jou, je ontwikkeling en de bank. Lukt je dat? Dan kun je absoluut rekenen op alle ruimte en ondersteuning die je nodig hebt.”

Meer verhalen

De loopbaan van Rens Vermeer

“Bij mijn vorige baan had ik een paar financiële instellingen als klant. Dat vond ik erg interessant.”

Lees het verhaal

Rens Vermeer
Audit Manager

Benieuwd hoe wij omgaan met hybride werken?

Wij hebben alles op een rij gezet